Bloggscenario # 2

Bloggscenario #2
Bröderna Fredrik och Johan följer med fasa hur naturkatastrofen på Haiti. Fredrik anser att de borde gå ihop och ge en riktigt stor donation till välgörningsarbete, men Johan är skeptisk - han har nämligen hört att pengarna man donerar inte går till "rätt" saker. Dessutom vill han inte skänka pengar till den kristna organisatinen Röda Korset, som är Fredriks förstaval, eftersom han anser att katastrofer som denna är ett klart bevis på att det inte finns någon gud.
Dispyten bröderna emellan leder till ett stort gräl som resulterar i att de inte längre pratar med varrandra.


Hjälpa andra
Alla de olika ( protestantism , katolicism och ortodoxin) samt Jesus tycker att man ska hjälpa andra! Den gyllende reglen : Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

Teodicéproblemet:
Katolicism : "Gud kan inte veta vad det onda är, eftersom det inte finns. Men han vet mycket väl vilka konsekvenser det har att vägra göra det goda.
Guds uppenbarelse i Jesus Kristus visar oss: "Han ville vara lik oss i allt, utom i synd" (ur mässans liturgi). Sin yttersta kärlek till människorna visade han när han utgav sig för dem i döden på korset." (http://www.fragaprasten.nu/html/teodice4.htm)
Jesus:" Ni vill ha, men får ingenting. Ni dödar av avund , men uppnår ingenting. Ni kämpar och strider. Ni har ingenting , därför att ni inte ber."(Jakobsbrevet 4:2) 
Jesu ord om olyckor och naturkatastrofer
"Vid ett tillfälle nämner Jesus om de personer som förolyckades när ett torn rasade. Jesus sa: ”Eller de arton som dödades när tornet i Siloam föll ner över dem, menar ni att de var större syndare än alla andra invånare i Jerusalem? Nej, säger jag er, men om ni inte omvänder er, kommer ni alla att gå under på samma sätt.” (Lukas 13:4-5)
         Jesus svarar inte på frågan vad Gud hade för skäl att inte förhindra denna olyckshändelse Men han säger något om vad som inte var skälet. Skälet var inte att de förolyckade var större syndare än alla andra. Olyckan ska inte tolkas som ett straff mot de drabbade. Istället gör Jesus händelsen till en varning för åhörarna. Vi kommer alla att möta döden, och den som inte omvänt sig från sin synd kommer att förgås.
          Vid ett annat tillfälle frågar Jesu lärjungar honom om en man som fötts blind: ”‘Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?’ Jesus svarade: ‘Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan detta har skett för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.’” (Johannes 9:1-3)
         Även här säger Jesus vad som inte var skälet bakom mannens olycka. Blindheten var inte ett straff för synd. Men här ger Jesus oss ett positivt skäl till varför Gud tillåtit detta onda: ”...för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.” Jesus helar sedan mannen så att han börjar se, vilket förstås väcker stor uppståndelse.
       Jesus beskriver den sista tiden innan Guds rike bryter fram som en tid präglad av krig och naturkatastrofer: ”Folk ska resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. Men allt detta är bara början på ‘födslovåndorna’” (Matteus 24:7-8).
      Utifrån dessa tre Jesusord verkar det som om världen inte är som den ursprungligen var tänkt att vara. Olyckshändelser, medfödd blindhet, hungersnöd och jordbävningar är inte kopplade till individers synd, utan verkar snarare vara en del av en sönderfallande värld. En värld som kommer att gå under och ”tas över” av Guds rike. Ett skäl varför Gud tillåter denna trasighet är för att uppenbara sin härlighet. Både Guds godhet och skapelsens absoluta beroende av Gud blir därmed tydligt. Ju mer denna värld faller sönder desto närmare är Guds rikes ankomst, precis som födslovåndor föregår ett barns födelse. Guds tillåtelse av naturkatastrofer och oskyldigt lidande bör alltså ses i ljuset av Guds plan att i framtiden upprätta sin skapelse. Inför denna ”pånyttfödelse av världen”, där det onda kommer att dömas och det trasiga helas, måste vi ställa oss på Guds sida, mot vår egen personliga synd och ondska. Detta verkar vara Jesu perspektiv på naturkatastrofer och oskyldigt lidande.  " (http://www.credoakademin.nu/index.php/faq/question/varfoer_tillater_gud_naturkatastrofer_och_oskyldigt_lidande/)

Gräl :
Jesus : " Men dumma dispyter om förfäderna och strider och tvister om lagen ska du hålla dig ifrån; de är onyttiga och leder ingen stans.
Den som vållar splittring skall du vägra att befatta dig med, efter en första och en andra tillrättavisning." ( Titus 3:9)
 

De 3 vännerna ......& Jesus!


Vad hade Jesus gjort?

Bloggscenario#1
Lena och Anders är gifta och har tsm 2 vuxna barn- Anna och Jens. Efter många år av bråk och meningsskiljaktiga beslutar sig emellertid Lena att skilja sig från Anders.

A tar skilsmässan mkt hårt, vilket resulterar till alkoholmissbruk och ställer sig frågan om det är värt att leva eller inte .

Anna och Jens vill hjälpa sin pappa ur missbruket , men mår själva väldigt dåligt av situationen och känner att de har problem med att ta hand om sig sj och sin far .

Vad hade Jesus sagt och gjort kring skilsmässa? Enligt Jesus får man inte lov att  skilja sig , han anser att OM man skiljer sig så är man en äktenskapsbrytare. Han hävdar att när man ingått ett äktenskap har man ett ansvar och mot varandra .( Bibeln , Mark 10:1 ) & ( http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/divorce.htm )

Katolska synen på skilsmässa: Äkenskapet är ett av de sju sakramenten och när man vigs ska man vara berädd på att leva tsm hela livet , och äkenskapet är oupplösligt . Inte förrens döden upplöses äktenskapet. Man får lov att speparera i vissa ovanliga fall som att kvinnan är steril eller sinnesförvirrad MEN kvinnan får inte skilja sig , det är maken / mannen som har rätten till att speparera. ( http://www.fragaprasten.nu/html/kat_kyrk22.htm

protestantisk syn på skilsmässa: Man får lov att skilja sig och att ingå i ett nytt äkenskap men bara under vissa omständigheter. ( http://www.skilsmassa.com/religion-och-skilsmassa.html )

Ortodoxa synen på skilsmässa: Äktenskapet betraktas som bindande för livet. Det är Kristi enhet med sin kyrka som är förebilden för denna livslånga enhet. I princip är äktenskapet oupplösligt, ändå kan Ortodoxa kyrkan tillåta skilsmässa. Det finns många skäl till att det kan vara svårt för den enskilde att praktisera den kärlek och enhet som hör till ett sant kristet äktenskap. Kyrkan ser då förlåtande på detta och ger sin välsignelse till ett nytt äktenskap. Lekmänm får gifta om sig tre gånger, men då är vigselgudstjänsten av en annan karaktär; den har tydlig prägel av bot.(11)( http://hem.passagen.se/jondalar/kristendom/ortodoxa/ortskilsmassa.html )

Vad hade Jesus sagt och gjort kring alkoholmissbruk? Biblen uppmanar till att dricka vin om man har en bedrövad själ men det måste alltid vara i måttliga mängder. Men så fort det går i överdrift räknas det som en synd."Bibeln visar alltså på att bruket av alkohol är något ganska vanligt och att det har positiva sidor, men pekar också på de problem som kan finnas med an alltför stor konsumtion. Däremot så ger bibeln ingen tydlig fingervisning om hur vi själva ska ta ställning. "
 ( http://www.alltombiblen.se/bebelfragan/berusnin.htm ) ( http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=59298 )

Katolska synen på alkoholmissbruk: "Men en överdriven vinkonsumtion är moraliskt klandervärd, eftersom man inte kan ta ansvar för sina handlingar om man är berusad, och man kan göra saker man inte skulle göra om man var vid sina sinnens fulla bruk och hade full omdömesförmåga. Man riskerar att göra saker man sedan kan komma att ångra. Måttlighet är en högt värderad dygd i Bibeln och i Kristendomen. " (http://www.fragaprasten.nu/html/droger.htm )
Ortodoxa synen på alkoholmissbruk? Hittar inte denna, men skulle kunna tänka oss att dom ser det som en synd ?!
Protestantisk syn på alkoholmissbruk? "Det finns nog ingen enhetlig syn på alkohol egentligen
Så finns det varningar för överdrivet drickande, liksom positiva ordalag om alkohol."(
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=186726 )

Vad hade Jesus sagt och gjort kring självmord? "Enligt bibeln blir en person som begår självmord dömd om han eller hon kommer till himmeln. Om en ofrälst person begår självmord, har han eller hon inte gjort någonting än att fortsätta sin resa till det brinnande havet. Däremot kommer en personen som begår självmord inte komma till helvetet för att den tog sitt liv. Bibeln nämner fyra specifika personer som begick självmord. Saul (1 Samuelsboken 31:4), Ahithofel (2 Samuelsboken 17:23), Simri (1 Kungaboken 16:18), och Judas (Matteusevangeliet 27:5). Var och en av dem var onda och syndfulla människor. Bibeln ser självmord på samma sätt som på mord – För det är vad det är – själv mord. Gud är den ende som bestämmer när var och hur en person ska dö. Att ta makten i våra egna händer är enligt bibeln skamfullt mot Gud." ( http://www.gotquestions.org/Svenska/Biblisk-sjalvmord.html )

Katolska synen på självmord? "Katoliker tror att livet är en gåva från Gud. Vi har ingen absolut rätt att bestämma över vårt liv; vi kan styra det men äger det inte. Därför har vi inte rätt att välja det ögonblick vi ska födas eller dö. Döden är en ofrånkomlig del av livet och en övergång till det eviga livet."( http://www.respektlivet.nu/web/71ef09c9-1cd5-418f-a1e9-962bd587f194.aspx )

Ortodoxa synen på självmord? "
Ortodoxa begraver helst sina döda på en för ortodoxa välsignad del av kyrkogården. Ortodox begravningsgudstjänst
får inte utföras över den som begått självmord. Om detta ska ske faller det under speciella omständigheter
inom själavården. Kremation är absolut förbjudet. Det anses vara en hädelse av människans
kropp som är «den Helige Andes Tempel»." ( http://www.ortodoxakyrkan.se/omort/11_ortodoxa_osterlandska_kyrkor.pdf )

Protestantisk syn på självmord? "Förr i tiden fick inte den som tagit livet av sig begravas i "vigd" jord, samma sak drabbade även kriminella. Detta sätt att sortera människor efter deras död existerar inte idag. Jag kan inte tänka mig att Gud på något sätt skulle vilja straffa den som tagit livet av sig. Den människan har dessutom, med all säkerhet, redan innan självmordet lidit mer än nog. En människa som väljer att ta sitt liv har redan mött sitt helvete i det liv han eller hon levat. Jag tror på en Gud som möter den människan i döden. Inte så att jag tror att Gud skulle uppmana personen i fråga att ta livet av sig. Nej, jag tänker mig Gud som en kraft som kämpar för livets skull. Men tvingas en människa till att ta ett sådant steg så tror jag att Gud finns i det allra mörkaste mörka för att den människan inte ska vara ensam i sin förtvivlan
/...../
Jag tror att Gud möter den människan med en oändlig kärlek och med en stor sorg. Sorgen över att ett värdefullt liv gått till spillo. Alla människor är värdefulla, oavsett hur vi själva känner oss. Gud värnar om livet, om det svaga, det brustna och vill ge det kraft och livsglädje. Men ibland är det som att den kärleken inte når fram. Något stoppar den på vägen. Detta med det onda är svårt att förstå. Om Gud är allsmäktig borde väl Gud kunna ta bort det som smärtar? Men här finns storheten i Guds skapelse att mänskligheten faktiskt har valmöjlighet. Som individ kan man dock känna att det inte alltid finns en sådan utväg som man skulle önska. Min och många andras erfarenhet säger dock att Gud kan möta oss mitt i det svåra och göra det outhärdliga
mer uthärdligt" ( http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=98650 )


RSS 2.0